راهنمای ساده و سریع به زبان ساده برای درک بهتر از سئو سایت (SEO)

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است. یعنی بهینه‌ سازی برای موتورهای جستجو. در بیشتر سایت‌ها می‌خوانید که سئو یکسری دستورالعمل است که با اجرای آنها ترافیک به سایت شما هدایت می‌شود. یعنی سایت شما رتبه بهتری در نتایج موتورهای جستجو کسب می‌کند و سریعتر نمایش داده می‌شود. با وقت گذاشتن برای آنکه در موتورهای جستجو وب سایت شما بیشتر دیده شود می تواند کمک بسیار شایانی در کسب و کار شما داشته باشد، ما در این مقاله بخشی از عملیات های اساسی و مهم که می تواند در افزایش بازدید کننده از وب سایت ها موثر باشد را آموزش می دهیم. برای اطلاعات بیشتر درمورد آشنایی با سئو می توانید به مقاله سئو چیست؟ چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟ مراجعه کنید.

 

شناسایی کلمات کلیدی:

برای شناسایی کلمات کلیدی یک ابزار شگفت‌انگیز به نام KWFinder وجود دارد. این ابزار مانند یک نجات‌دهنده به کمکتان می‌آید. زمانی که یک کلمه کلیدی یا همان کوئری (Query) را در این ابزار تایپ می‌کنید، به شما نشان می‌دهد که عبارت مورد نظر شما چند بار در ماه توسط کاربران جستجو می‌شود. این بسیار برای هر فرد که دارای وب سایت است تاثیر گذار است. برای مثال در تصویر زیر شما می توانید مشاهده کنید که کلمه کلیدی “فروش ماشین” چند بار توسط کاربران مورد جستجو قرار گرفته است.

بررسی ارزش کلمات کلیدی برای سئوی سایت
بررسی ارزش کلمات کلیدی

این جستجو نشان می دهد که 480 نفر این کلمه کلیدی را جستجو کرده اند، به نظر راه اندازی کسب کار که با این کلمه کلیدی در ارتباط باشد منطقی می آید؛ اما آیا کسب در آمد از طریق اینترنت به همین راحتی است که یک وب سایت بزنیم و میلیونر شویم؟ آیا رقبای شما بیکار نشسته‌اند؟! بیایید و نگاهی به آنها بیاندازیم.

نمونه جستجوی کلمه کلیدی در گوگل
نمونه جستجوی کلمه کلیدی در گوگل

عبارت “فروش ماشین” را در گوگل سرچ می‌کنیم و می‌بینیم که لیست رقبای این کلمه کلیدی به ترتیب الویت در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شوند. بهتر است بگوییم رقبای او در صفحات بعدی گوگل هم هستند اما تحقیقات ثابت کرده است که ۸۰% کاربران به صفحه دوم گوگل نمی‌روند و به همان لینک‌های صفحه اول اعتماد می‌کنند.

پس نتیجه می‌گیریم اگر وب سایتی در صفحه اول گوگل نباشد، تقریباً هیچوقت دیده نمی‌شود. تازه رقیب اول این کلمه کلیدی هم سایت باما است! به نظر شما باما چطور به لینک اول آمده است؟ آیا می‌شود باما را پشت گذاشت؟ تمام جواب‌ها در همین مقاله است با ما همراه باشید.

 

مراحل انجام سئو در 30 ثانیه به زبان ساده

دلیل اینکه باما با این کلمه کلیدی در لینک اول می‌درخشد، سئو و بهینه سازی وب سایت آنهاست. اگر شما هم می‌خواهید به صفحه اول گوگل بیایید، باید مانند باما ۲ کار بسیار مهم برای سئو و بهینه سازی وب سایت خودتان انجام بدهید.

 

    1. سئوی داخلی (On-page SEO)

      بیش از یک میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد و مرتب کردن آنها برای گوگل یک کار بسیار مشکل است. وظیفه گوگل این است که ببیند کاربران چه چیزی را جستجو می‌کنند، سپس میان وب سایت ها می‌گردد و جواب را برایشان پیدا می‌کند. شما باید کارهایی داخل وب سایتتان انجام دهید تا مطالب درون وب سایتتان برای کاربران و موتورهای جستجو مناسب شود و با خواسته‌های آنها ارتباط داشته باشد.

      یعنی باید ببینید مشتریان شما دقیقا دنبال چه چیزی می‌گردند و جواب آن را در وب سایتتان بگذارید. هرچه جواب شما بهتر و کامل‌تر باشد، گوگل بیشتر به شما اعتماد می‌کند و وب سایت شما را بالاتر نمایش می‌دهد. ما و تمام سئوکاران دیگر در این مسیر همراه شما هستیم و به گوگل کمک کنیم وب سایت‌های خوب را سریع‌تر شناسایی کند. این یک کار تخصصی است.

    2. سئوی خارجی (Off-page SEO)

      شما باید یکسری اقدامات هم خارج از وب سایتتان و در جاهای دیگر (مثلا شبکه‌های اجتماعی) انجام بدهید تا موتورهای جستجو شما را ببینند تا بفهمند آیا مطالب شما برای کاربران مفید است یا خیر؟ مانند تبلیغات و لینک گرفتن از وب سایت‌های معتبر. شما باید اعتبار خود را بالا ببرید. گوگل باید تشخیص بدهد که مطالب شما نزد مخاطبانتان محبوب هستند تا آنها را در صفحات اول نمایش بدهد.

 

چرا سئو مهم است!

سو مهم است چون الان دیگر کاربران به صفحۀ دوم، سوم و چهارم گوگل نمی‌روند. کاری که کاربران الان انجام می‌دهند این است که از ۵ نتیجۀ اول استفاده می‌کنند و اگر چیزی پیدا نکردند، دوباره به گوگل برمی‌گردند و نوع عبارت جستجویشان را تغییر می‌دهند. به این کار اصلاح کوئری می‌گویند. یعنی کلمه‌ای را اضافه یا کم می‌کنند، جمع می‌بندند یا کل سوال مورد جستجو را تغییر می‌دهند. ۷۵% از کلیک‌ها روی ۵ نتیجۀ اول است. یعنی اگر در ۵ نتیجۀ اول گوگل نیستید، بیخیال کسب و کار آنلاین بشوید!

همین است که نشان می‌دهد چرا سئو مهم است! وب سایت شما نباید در فهرست بهترین وب‌سایت‌ها قرار بگیرید بلکه فقط باید جز ۵ تای اول باشد! هر کسی که در رتبۀ اول باشد، بیشترین میزان کلیک را دریافت می‌کند. پس برای برنده‌شدن در سئو باید در کلمه کلیدی مورد نظرتان رتبۀ ۱ را کسب کنید. پس یک بار دیگر می‌گویم چون بسیار بسیار مهم است؛

 

نکاتی که در ارتباط با سئو باید بدانید

  1. سئو ارزان است: هزینه سئو به میزان سرچ و رقابت در آن حوزه و وضعیت رقبای شما بستگی دارد. شرکت‌های بزرگ میلیاردها تومان برای سئو هزینه می‌کنند و شاید برای یک شرکت کوچک که رقبای زیادی ندارد، ماهانه یک میلیون تومان برای خدمات سئو کافی باشد. نکته مهم این است که همیشه از چند شرکت معتبر قیمت بگیرید و کیفیت نمونه‌کارها را مقایسه کنید.
  2. سئو کلاهبرداری است: سئو قوانین گوگل را نقض نمی‌کند. اگر سئو درست و اصولی انجام شود، کاملا قابل‌قبول و طبیعی است. خدمات سئو خود را به شرکت‌های معتبر بسپارید چون اگر سئو اشتباه انجام شود فاجعه به بار می‌آورد.
  3. سئو سریع انجام می‌شود: امکان ندارد بتوانید نتیجه سئو را به سرعت ببینید. اگر یک شبه به لینک اول گوگل بروید، یک شبه هم سقوط خواهید کرد!
  4. سئو فقط برای گوگل است: سئو یک مفهوم است و معنی آن بهینه سازی است. شما می‌توانید بهینه سازی را در هر پلتفرمی انجام بدهید. حتی شبکه‌های اجتماعی. مثلا استفاده از هشتگ مناسب یکی از روش‌های سئو در اینستاگرام است.
  5. سئو سخت و نشدنی است: اتفاقا سئو خیلی راحت و دوست‌داشتنی است. کافیست ساختار آن را درک کنید. دیدید کسانی که عاشق ریاضی هستند چقدر شیرین مسائل را حل می‌کنند؟ ما می‌دانیم سئو چیست و عاشق سئو هستیم!

 

تکنیک های سئو

سئو در سه روش که برای هر کدام از آنها رنگی را مشخص کردند صورت می گیرد: سیاه، سفید و خاکستری. هرکدام از این رنگ‌ها یک معنای خاص دارند و شما باید معنای آنها را دقیقا بدانید. چون مباحث سئو خیلی در هم تنیده هستند و مرز میان تکنیک های قانونی و غیرقانونی سئو، بسیار باریک است. در دنیای بازاریابی دیجیتال، تکنیک های سئو را به سه دست تقسیم بندی می کنند.

 

سئو کلاه سفید

اگر از تکنیک های سئو درست استفاده شود و تمام قوانین موتورهای جستجو را رعایت شود، در اصل از روش های کلاه سفید استفاده شده است! مثلا تولید محتوای مناسب، لینک سازی درست و بهینه سازی تصاویر از تکنیک های سئو کلاه سفید هستند. نکته مهم درباره انواع سئو این است که تشخیص دادن آنها از همدیگر کمی مشکل است.

حتما درباره تکنیک های سئو مطالعه کنید و مشاوره بگیرید. یادتان باشد سئوی کلاه سفید سریعا به نتیجه نمی‌رسد. شما باید صبور باشید، ایمان داشته باشید و زمان بگذارید.

سئو کلاه سیاه

همانطور که خودتان می‌دانید رنگ سیاه نشانه خوبی نیست. سئو کلاه سیاه زمانی اتفاق می‌افتد که بخواهیم قوانین موتورهای جستجو را دور بزنیم و مخصوصا سر گوگل را کلاه بگذاریم. اگر کسی به شما گفت که با هزینه اندک و در مدت زمان کوتاه سئو سایت شما را درست می‌کند و شما را به صدر نتایج جستجو می‌رساند، باور کنید کاملا راست می‌گوید! اما این را هم باور کنید که او از طریق سئو کلاه سیاه وب سایت شما را بالا می‌برد. مثلا برایتان لینک‌های اسپم می‌سازد.

الگوریتم‌های گوگل مرتب  آپدیت می‌شوند و گوگل حتی پیشرفته‌ترین روش‌های سئو کلاه سیاه را هم تشخیص می‌دهد. سپس رتبه‌ای که بدست آوردید را از شما می‌گیرد. پس یادتان باشد کار را درست و اصولی انجام بدهید حتی اگر زمان ببرد.

سئو کلاه خاکستری

این قسمت از سئو خیلی شک‌برانگیزست چون سئو کلاه خاکستری مجموعه‌ای از تکنیک های سئو است که دقیقا معلوم نیست قانونی محسوب می‌شود یا غیر قانونی! تکنیک های سئو کلاه خاکستری بهترین نوع سئو هستند واگر به درستی استفاده شوند در بهینه سازی سایت بسیار موثرند. اما نکته اینجاست که استفاده از آنها خیلی ریزه‌کاری دارد و کار هر کسی نیست. مثلا همیشه تاکید می‌کنند که طراحی سایت خودتان را بعد از مدتی تغییر بدهید. این کار باعث می‌شود کدها و دستورات تغییر کنند و گوگل آن را به عنوان محتوای تازه شناسایی می‌کند. به همین دلیل ارزش جدیدی برای آن قائل می‌شود.

البته طراحی مجدد سایت برای اینکه یکی از تکنیک های سئو خاکستری محسوب بشود و به سئو سایت شما کمک کند، کار سختی است و نکات خیلی ریزی دارد. پیشنهاد میکنم اگر درباره تکنیک های سئو کلاه خاکستری اطلاعات و تجربه کافی را ندارید، دست به کار نشوید. چون با یک اشتباه ساده، گوگل شما را به سختی جریمه می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.